Osvicení příjde po umytí - Auroville.cz

To mi netvrďte, že funguje aromaterapie!

9. března 2012 v 13:14 | Martin Vágner |  Aromaterapie
Ale ano funguje. To byste se divili, co všechno umí Váš nos!

Věděli jste, že čich je první ze 3 smyslů (čich,sluch,zrak), který se plně vyvinul? Čichové buňky se neustále regenerují, a proto neznáme slovo bezčichý!

Není na světě člověk, který by něco necítil :-)

Přímé propojení čichového vruchu s mozkem (hypothalamem a limbickými oblastmi) zesiluje Vaše motivační, paměťové, učící a emocinální stránky. Čichové pochody v mozku nejsou ještě zcela známy, ale již se ví, že ovlivňují metabolické změny, zdraví, náladu anebo chování. Právě hypothalamus může za to, že aromaterapie funguje s velkou škálou blahodárných účinků.


Evolucí se mozek vyvíjel k využívání zdrojů s příjemnou vůní, neboť co pěkně voní je jistě dobré i pro člověka! V příjemné prostředí člověk koná dobro, posiluje své aktivity a je pozitivně naladěn. Tento koncept je hluboko vrytý v našich hlavách díky tisícům generací, které svůj čich instinktivně používalo.

Pocítíte-li dnes okolo sebe příjemnou vuni, zafunguje naučený zvyk: cítíme se lépe, zlepšuje se náš zdravotní stav a vytváří se prostředí harmonie a klidu. Naopak zápach ve Vás vyvolá okamžitý odpor, zhoršuje zdraví a neguje jakékoli pozitivní impulsy.

Příjemné vůně tedy posilují naše zdraví, prodlužují život, redukují stres a vnášejí do našeho života radost. Tyto účinky navíc umocňuje posílení imunitního systému díky psychoneuroimunologickému efektu.

Bylo by příliš jednoduché prohlásit, že některé motivační systémy mohou být ovlivněny vnějšími aromatickými podněty. Stačilo by pak komukoliv předložit známou a osvědčenou vůni a dostavila by se požadovaná reakce. Tato teorie je založena na premisi, že vstup řídí výstup. Tento efekt lze sledovat v řadě studií, ve kterých vonný stimul vyvolává naučenou nebo podmíněnou reakci (pomocí příslušné vůně se prohlubuje relaxace, signifikantně zlepšuje paměť, děti lépe prospívají a pod.).

To může být vysvětleno i tím, že jsme do určité míry zmanipulováni, takže odpovídáme na podněty tak, jak je očekáváno. Několik faktorů zvyšuje pravděpodobnost, že určitý podnět bude mít úspěch. Jedním z nich je stav subjektu, který může být ovlivněn primitivním nebo sofistikovanějším úsilím vyhovět paradigmatům užité aromaterapie. Dalším faktorem je všednost nebo novost aplikovaného stimulu: opakovaný stimul může snižovat vnímavost; hovoříme o zvykovém faktoru.O tom, že může platit i opačná premise, tedy že výstup řídí vstup (vstup je podřízen výstupu), svědčí výsledky aplikace aromat na děti s poruchami chování a v oblasti emoční.

Poté, co bylo u těchto dětí zaznamenáno požadované nebo očekávané chování, jim byly zpřístupněny vůně takových přírodních esenciálních olejů, které u nich vyvolávaly pocity libosti. Z těchto silic připravili specialisté směsi, které rodiče používali jako motivační odměnu. Zlepšení chování dětí bylo zjevné diky fenoménu nově objeveného potěšení. Například několik aromaterapeutických studií, zabývajících se hospitalizovanými pacienty, podává zprávu o významně výraznějším zlepšení nálady a snížení hladiny strachu, napětí nebo bolesti po zákroku u těch pacientů, kteří se poprvé setkali s esenciálními oleji ve srovnání s těmi, kteří se netěšili dobrodiní aromaterapie. Pacienti očekávali a věřili, že díky aromaterapii se jim rychleji povede lépe - a vedlo.


Esenciální oleje i Vonné tyčinky, které jsou vyráběny parní destilací, tak aby co nejvíce esence zůstalo zachováno pro Váš nos i mozek Úžasný, najdete i na našem obchodě www.auroville.cz.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama